شماره تماس‌ها 02166595050 / 02166569868 / 02166915674
خوابگاه دخترانه انقلاب

بررسی محیط خوابگاه از دیدگاه روانشناختی

تعامل انسان و محیط زندگی:

یکی از دیرینه ترین روابط انسان به رابطه او با محیط زندگیش بر می گردد. از زمان های کهن و می توان گفت از زمان پیدایش انسان، محیط تاثیر بسزایی در کیفیت زندگی او داشته است. این تاثیر محیط زندگی در خوابگاه و سایر محیط ها با شکل های مختلف نمود می یابد. در این میان شاخصه های مختلفی که میزان و شکل این تاثیرات را تحت تاثیر خود قرار میدهد، جنسیت، سن و … در افراد ساکن خوابگاه دخترانه دانشجویی است. تجربه ثابت کرده است که هرچه سن افراد بیشتر باشد میزان تعامل مثبت و کنار آمدن آنها با محیط های مختلف بیشتر است. این امر ایجاب می کند که محیط خوابگاه دانشجویی در تهران و سایر شهرها باید به گونه ای باشد که دانشجویان که عمدتا جوان هستند بتوانند با آن تعامل مثبتی داشته باشند.

خوابگاه

در این میان جنسیت نیز یکی دیگر از عوامل مهم در تعامل انسان با محیط است. در بسیاری از موارد دیده شده که دختران حساسیت بیشتری نسبت به محیط خوابگاه در برابر پسرها داشته اند. در خوابگاه دخترانه انقلاب تهران و سایر خوابگاه ها به کرات دیده شده که دختران ساکن خوابگاه به محض ورود به اتاق جدید نسبت به تغییر دکوراسیون و محیط آن اقدام کرده اند.

محیط خوابگاه و تنش روانی در جوانان:

بسیاری از جوانانی که وارد خوابگاه دخترانه دانشجویی و خوابگاه پسرانه دانشجویی می شوند سالها برای این موقعیت تلاش کرده اند. ساکنین خوابگاه دخترانه در تهران و سایر شهرها، دانشجویان و نخبگانی هستند که از سالهای اولیه تحصیل خود در مدرسه در آرزوی رسیدن به دانشگاه های بزرگ کشور بوده اند. آنها در فضای مجازی و فیلم ها عکس های مختلفی از خوابگاه دانشجویی دیده اند که غالبا جنبه تبلیغاتی و اغراق آمیز داشته است. اکنون با ورود به خوابگاه دانشجویی و دیدن تفاوت آن با آنچه که در ذهن داشته اند دچار شوک می شوند. این شوک عمدتا در اثر ناآگاهی ایجاد می شود. اما با گذشت زمان و آگاهی بیشتر افراد با محیط خوابگاه این شوک از بین رفته و تصویری واقع گرایانه از محیط خوابگاه برای افراد شکل می گیرد.

خوابگاه دخترانه

آنچه مسلم است این است که این شوک اولیه ممکن است تا حد زیادی موجب ایجاد تنش روانی در جوانان ساکن خوابگاه دانشجویی در تهران و دیگر شهرها گردد. این تنش روانی تاثیرات مخربی بر روحیه جوانان داشته و موجب ایجاد اضطراب در آنها میگردد.

طراحی های مختلف فضای خوابگاه:

بطور کلی خوابگاه های دخترانه دانشجویی و پسرانه دانشجویی به دو شکل مختلف طراحی می شوند. یکی طرح سویتی و دیگری طرح کریدوری است. منظور از طراحی سویتی این است که چندین اتاق در کنار هم قرار دارند که در وسط آنها یک سالن مشترک و یک حمام و سرویس بهداشتی و آشپزخانه مشترک دارند. در این نوع طراحی معمولا سالن خوابگاه بصورت سالن پذیرایی است که در آن مبل راحتی و گاهی تلویزیون قرار داده می شود. در طرح کریدوری اما شکل و شمایل سالن خوابگاه متفاوت است. در این نوع از خوابگاه های دخترانه و پسرانه، یک سالن طویل قرار دارد و اتاق ها در آن در طرفین سالن و روبروی هم قرار دارند. در این نوع از خوابگاه دخترانه دانشجویی، در یک سالن چندین حمام و سرویس بهداشتی قرار داده میشود و معمولا آشپزخانه آنها نسبت به طرح سویتی بزرگتر است.

خوابگاه دخترانه دانشجویی

از نظر روانشناختی طرح سویتی برای روحیه ساکنین خوابگاه دخترانه انقلاب و سایر خوابگاه ها مناسب تر است. زیرا فضای آن تشابه زیادی به فضای خانه دارد و به دلیل کمتر بودن تعداد اتاق ها در هر سالن، افراد صمیمیتی بیشتری را حس می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: نظرات در وب سایت منعکس کننده دیدگاه نویسندگان آنها است، و نه لزوما دیدگاه های پورتال وب سایت کتابفروشی. درخواست شده است که از توهین ها، سوگند و بیان عرفانی خودداری شود. ما حق حذف هر گونه نظر بدون توضیحات اطلاع رسانی.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

© 2013 - 2019 ThemeEnergy.com

ارسال