شماره تماس‌ها 02166595050 / 02166569868 / 02166915674
خوابگاه دخترانه انقلاب

ساختمان استاندارد برای خوابگاه

فضای ساختمان:

فضا در یک تعریف عمومی به محدوده ای گفته می شود که برای منظور خاصی در نظر گرفته شده باشد. این فضا می تواند با هدف مسکونی، تجاری، اداری و یا … ساخته شود. خوابگاه دانشجویی در این نوع تقسیم ببندی در دسته ی ساختمان های مسکونی قرار دارد. بنابراین خوابگاه دخترانه دانشجویی و پسرانه دانشجویی باید تمامی استانداردهای یک فضای مسکونی مناسب را داشته باشند. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می شود که به این نکته توجه شود که خوابگاه دخترانه تهران و دیگر شهرها دارای تراکم افراد بالاتری نسبت به اکثریت مکان های مسکونی دیگر هستند. بنابراین در این گونه فضاها باید توجه شود که میزان نور و تهویه مناسب برای تراکم افراد موجود در خوابگاه باشد.

خوابگاه

استاندارد نور و تهویه در خوابگاه:

باید به عنوان یکی از اصلی ترین استانداردهای مربوط به فضاهای خوابگاه دانشجویی به مساله نور و تهویه توجه کنیم. نور در ساختمان خوابگاه دخترانه انقلاب و دیگر خوابگاه های دخترانه و پسرانه باید به گونه ای باشد که در روز نیاز به روشن نمودن لامپ احساس نشود. در این صورت باید حتما در همه ی اتاق های خوابگاه دخترانه دانشجویی و پسرانه دانشجویی یک پنجره نورگیر تعبیه شود. از این طریق میزان مورد نیاز نور و تهویه ی اتاق ها در حد نیاز تامین می گردد. البته جهت این پنجره ها برای تعریف استاندارد بودن آنها اهمیت دارد.

در صبح هنگام که خورشید از طرف شرق طلوع می کند نور و گرمای آن قسمت شرق و شمالشرق ساختمان خوابگاه دخترانه دانشجویی در تهران را پوشش می دهد. در ساعات نیمه ی روز زاویه تابش عمود و از سقف ساختمان است. هرچه به طرف ساعات پایانی روز می رویم زاویه تابش خورشید به سمت غرب متمایل می گردد. بنابراین باید توجه داشته باشیم که در ساختمان های جنوبی نوع نورگیری در طول سال مناسب است ولی در ساختمان های شمالی که در زمستان نور کمتری دارند باید پنجره های خوابگاه بزرگتر تعبیه گردند.

خوابگاه دخترانه انقلاب

راهروی استاندارد در خوابگاه:

جدا از اینکه خوابگاه دانشجویی از چه نوع سویتی یا سالنی باشد فضای بین اتاق های آن باید کاملا با جمعیت خوابگاه متناسب باشد. منظور از متناسب بودن این فضا این است که در خوابگاه هایی که تعداد زیادی دانشجو در آن ساکن هستند نباید مالکین خوابگاه تمامی فضای ساختمان را به اتاق ها اختصاص دهند. بلکه باید سالن و راهروی مناسبی در بین اتاق ها تعبیه گردد. اهمیت این فضا از این لحاظ است که در صورت بروز حوادث غیرمترقبه نظیر آتش سوزی و یا زلزله، افراد ساکن خوابگاه دخترانه انقلاب تهران و دیگر خوابگاه ها با مشکل تراکم جمعیت در راهرو مواجه نشوند. از طرف دیگر بزرگ بودن این فضا خود می تواند به ایجاد تهویه مناسب در هر طبقه ی خوابگاه کمک کند.

خوابگاه دخترانه انقلاب

تعداد مناسب سرویس بهداشتی و حمام در خوابگاه:

در خوابگاه دخترانه تهران و دیگر شهرها تراکم بالایی از افرد در یک واحد سطح زندگی می کنند. رعایت اصول بهداشتی تا میزان زیادی برای حفظ سلامت خود افراد و دیگر ساکنین خوابگاه دخترانه دانشجویی اهمیت دارد. در این حالت باید به ازای جمعیت سکونت داده شده در هر واحد سطح تعداد کافی سرویس بهداشتی و حمام تعبیه گردد. زیرا در صورت کمبود این قبیل از فضاها، ساکنین خوابگاه با مشکل جدی از نظر سلامت جسمانی روبرو می شوند.

خوابگاه در تهران

مواردی که ذکر گردید همراه با بسیاری  موارد دیگر در ساختمان خوابگاه دانشجویی از اهمیت فراوانی برخوردار هستند. خوابگاه دخترانه دانشجویی به عنوان مامنی جهت اسکان دانشجویان باید تمامی استانداردهای مورد نظر را داشته باشد. وزارت بهداشت به عنوان مرجع نظارت کننده بر میزان تامین استانداردها در خوابگاه تحت نظر خود نظارت دارد. از طرف دیگر مسئولین خوابگاه وظیفه دارند میزان رعایت این قبیل استانداردها را مرتبا بررسی نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: نظرات در وب سایت منعکس کننده دیدگاه نویسندگان آنها است، و نه لزوما دیدگاه های پورتال وب سایت کتابفروشی. درخواست شده است که از توهین ها، سوگند و بیان عرفانی خودداری شود. ما حق حذف هر گونه نظر بدون توضیحات اطلاع رسانی.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

© 2013 - 2019 ThemeEnergy.com

ارسال