شماره تماس‌ها 02166595050 / 02166569868 / 02166915674

فاصله گذاری اجتماعی چیست ؟

در حالی که ممکن است شنیدن خبر کنسل شدن بسیاری از رویدادهای اجتماعی و تجمعات، ناراحت کننده باشد، باید دانست که این اقدامات، برای حفظ سلامت جامعه انجام می­‌شوند. این اقدامات، منجر به کند شدن یا توقف روند پخش بیماری شده و به سیستم بهداشت و درمان اجازه می­‌دهند تا به مرور زمان و با آمادگی بیشتری از بیماران مراقبت کند.

کنسل­‌کردن رویدادهایی که جمعیت زیادی را دور هم جمع می‌­کند، مثالی از فاصله­‌گذاری اجتماعی است. فاصله‌­گذاری اجتماعی به شکلی عامدانه، فضای فیزیکی میان انسان­‌ها را افزایش داده و به این ترتیب، مانع از گسترش بیماری می­‌شود. حفظ حداقل دو متر فاصله از دیگران، احتمال آلوده شدن به ویروس کرونا را کاهش می­‌دهد.

اقدامات فاصله‌‎­گذاری اجتماعی، شامل رویکردهایی است که با هدف کاهش حداکثری تماس نزدیک افراد جامعه با یکدیگر انجام می­‌شود. این اقدامات، شامل قرنطینه در سطح فردی، و نیز دیگر رویکردهای مبتنی بر اجتماع (مانند جلوگیری از تجمعات، تعطیلی مدارس و مشاغل، و کنسل کردن تجمعات عمومی و انبوه) است.

اقدامات فاصله­‌گذاری اجتماعی ممکن است عواقب ثانویه­‌ای در سطح فرد، خانواده و جامعه به همراه داشته باشند. قطع درآمد، افزایش نیاز به خدمات حمایتی، و نیز کاهش بالقوه دسترسی به خدمات خاص، نمونه­‌هایی از این عواقب هستند. برخی اقدامات، نیاز به آمادگی و تعامل گسترده­ای میان بخش‌­های متفاوت دارند. در زمان پاندمی بیماری­‌های ملایم­‌تر، ممکن است هزینه و اختلالات ناشی از کنترل عفونت با اجرای برخی اقدامات اجتماعی (نظیر تعطیلی مدارس فعال)، با مزایای به دست آمده جبران نشود.

دنبال کردن توصیه­‌های قرنطینه و ماندن در خانه، برای جلوگیری از انتقال ویروس کرونا به اعضای دیگر خانه یا جامعه، بسیار مهم و حیاتی است. به افراد جامعه توصیه می­‌شود تا با تهیه داروهای ضروری، مایحتاج خانه و مواد غذایی اضافی با تاریخ انقضای طولانی مدت، از قبل برای قرنطینه خانگی داوطلبانه، برنامه ریزی کنند.

قرنطینه، برای افراد بیمار یا علامت‌­داری که مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا هستند، توصیه می‌­شود. قرنطینه خانگی این افراد تا زمان اعلام تشخیص متخصصان مبنی بر ناقل نبودن آن­ها ادامه خواهد داشت.

قرنطینه شامل موارد زیر است:
خارج نشدن از خانه که شامل نرفتن به مدرسه، محل کار و مکان­‌های عمومی می­‌شود

عدم استفاده از وسایل نقلیه عمومی (مانند تاکسی، مترو و اتوبوس)

یافتن یک «همراه» برای سر زدن و بررسی وضعیت فرد مبتلا و انجام کارهای محوله شخص، به ویژه برای افراد تنها یا افرادی که ریسک بالای تشدید عوارض بیماری، آن­ها را تهدید می‌­کند

تحویل گرفتن مایحتاج ضروری جلوی درب منزل، به جای رفتن به بیرون از خانه برای خرید (وسایل خریداری شده برای تحویل باید جلوی درب منازل قرار داده شود و یا اینکه فاصله دو متری میان اشخاص حفظ شود)

در صورت وجوب ترک منزل (مثلا برای ویزیت دکتر) از ماسک استفاده کنید (در صورت عدم دسترسی به ماسک، صورت خود را با دستمال کاغذی/پارچه بپوشانید) و فاصله دو متری خود را با دیگران حفظ کنید. از قبل باید به مراکز درمانی اطلاع داده­ شود که فرد ممکن است ناقل باشد.

به افراد بدون علامتی که با احتمال زیاد در معرض ویروس کووید-19 قرار گرفته­‌اند (یعنی با شخص علامت­‌دار یا مایعات بدن آن­‌ها تماس نزدیک داشته­‌اند)، توصیه می­‌شود که داوطلبانه در خانه قرنطینه شوند. از این افراد خواسته می­‌شود تا جهت جلوگیری از انتقال ویروس در مراحل اولیه بیماری، خود را در خانه قرنطینه کنند (این افراد ناقل هستند و به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد).

در زمان گسترش ویروس در جامعه، به افرادی که در معرض خطر بالایی از ابتلا به موارد شدید بیماری هستند (مانند افراد مسن، افراد مبتلا به بیماری­‌های زمینه‌­ای مزمن، یا افرادی با سیستم ایمنی سرکوب شده) پیشنهاد می­‌شود جهت محافظت از خود، از افراد دیگر جامعه فاصله بگیرند.

به افراد بدون علامتی که احتمال می­‌رود در معرض ویروس کرونا قرار گرفته باشند، توصیه می­‌شود داوطلبانه از اماکن شلوغ و پرجمعیت دوری کنند. این امر شامل دوری از اماکن عمومی شلوغ و نیز مکان­‌هایی است که ممکن است قرنطینه سریع افراد، به محض شروع علائم بیماری امکان‌پذیر نباشد. اجتماعات عظیم نظیر کنسرت­‌ها و مسابقات ورزشی، نمونه‌­ای از این موقعیت­‌ها است. این موضوع شامل بیمارستان‌­ها نمی­‌شود.

قرنطینه اجباری به معنی جداسازی و محدود ساختن اجباری رفت‌­وآمد افراد، گروه‌­ها یا جوامع یک محل، برای مدت زمانی مشخص است.

از آنجایی که شرایط مکانی کشورها و مناطق گوناگون با یکدیگر متفاوت است، قرنطینه می­‌تواند با هدف مهار، تاخیر، یا تقلیل ویروس کرونا مورد استفاده قرار گیرد؛ اگرچه تاثیر آن پس از گسترش گسترده و وسیع [ویروس]در جامعه مشخص نیست.

فردی که در قرنطینه اجباری به سر می‌­برد، علائمی ندارد؛ اما ممکن است در معرض ویروس مولد کووید-19 قرار گرفته باشد.

تصمیم­‌گیری برای اجرای قرنطینه اجباری، مستلزم توجه دقیق به سلامت فرد/گروه/جامعه، اثربخشی مورد انتظار، امکان قرنطینه، و پیامدهای ناشی از این کار است.

اگر علائم تنفسی (نظیر تب و سرفه) دارید:
شما باید به مدت 14 روز، یا تا 24 ساعت پس از برطرف شدن «کامل» تمامی علائمتان، خود را قرنطینه کنید.
در صورت داشتن علائم تنفسی به هیچ عنوان از خانه خارج نشوید.
در صورت تشدید علائم و ناتوانی در کنترل شرایط جدید در خانه، به نزدیک‌ترین اورژانس مراجعه کنید.

اگر در حال بازگشت از مسافرت هستید:
شما باید به مدت 14 روز خود را قرنطینه کنید و در اجتماعاتی نظیر فروشگاه‌­های مواد غذایی حضور نیابید. در صورت نیاز به خرید مواد غذایی یا دیگر مواد ضروری، از یک دوست، همسایه­ و یا یکی از اعضای خانواده خود بخواهید این کار را برای شما انجام داده و وسایل خریداری­‌شده را جلوی درب منزل شما قرار دهد.

در صورت داشتن علائم تنفسی، راهنمایی­‌های بخش قبلی را مطالعه کنید.

موارد زیر به همه­‌ی افراد (بجز گروه های ذکر شده در بالا) توصیه می­‌شود:
فاصله­‌گذاری اجتماعی را رعایت کنید- از هر گونه سفر غیر ضروری اجتناب کنید.

جز در صورت بیمار بودن دیگر اعضای خانه و یا داشتن سابقه مسافرت طی 14 روز گذشته، لزومی به فاصله گرفتن از افرادی که با آن­ها در یک خانه زندگی می­‌کنید وجود ندارد.

تمامی دورهمی های گروهی را لغو کنید.

بجای داشتن ملاقات های حضوری، از تلفن، ویدئو چت یا شبکه های اجتماعی استفاده کنید.

در صورت امکان، با کارفرمای خود در مورد کار کردن در خانه صحبت کنید.

از ملاقات با دوستان یا فامیل­های مسن، جز در موارد ضروری، خودداری کنید.

پنجره‌­های ماشین را در رفت­‌وآمدهای ضروری با تاکسی یا در صورت حضور فرد دیگری در ماشین، باز گذارید.

شما اجازه دارید از خانه بیرون بروید (مثلاً برای قدم زدن). بیرون از خانه، از اجتماعات دوری کرده و فاصله دو متری خود را با دیگران حفظ کنید.

اقدامات بهداشتی عمومی، نظیر بهداشت دست­‌ها، آداب سرفه و عطسه و پاکسازی محیط خانه، اقدامات عمومی بنیادینی هستند که با هدف مراقبت از افراد در مقابل آنفولانزای فصلی و سایر ویروس‌­های تنفسی انجام می­‌شوند.

در زمان گسترش کووید-19 نیز به کارگیری همین اقدامات در جامعه موثر است. استفاده از این اصول، به پیشگیری و کنترل گسترش هرگونه بیماری عفونی تنفسی از جمله کووید-19 کمک خواهد کرد.

بهداشت دست­‌ها

بهداشت دست‌­ها، اشاره به شست‌­وشوی دست‌­ها با آب و صابون، یا ضدعفونی آن­ها با محلول‌­­ها، ژل­‌ها یا دستمال­‌کاغذی­‌های الکلی دارد که منجر به پاکیزه ماندن دست­‌ها و ناخن­‌ها می­‌شود.

در شرایط زیر، دست‌­ها باید به طور منظم و به مدت 15 تا 20 ثانیه با آب و صابون شسته شوند:

قبل و بعد از تهیه غذا
قبل و بعد از خوردن غذا
بعد از استفاده از توالت
پس از عطسه یا سرفه به درون دستمال کاغذی (یا در صورت عدم رعایت آداب عطسه و سرفه)
قبل و بعد از استفاده از ماسک جراحی و بعد از بیرون آوردن دستکش
پس از تماس با مایعات بدن، زباله­‌های عفونی یا لباس های آلوده
هر زمان که دست­‌ها کثیف به نظر می‌­رسند.

در صورت عدم دسترسی به آب و صابون، می­‌توان از ضدعفونی­‌کننده­‌های پایه الکلی با محتوی حداقل 70% الکل استفاده کرد و تمامی سطوح دست (کف و پشت دست­‌ها و نیز فواصل انگشتان) را پوشش داد و تا زمان خشک شدن پاک‌­کننده، دست­‌ها را به هم مالید.

دست­‌هایی که به وضوح آلوده و کثیف هستند، باید در ابتدا به وسیله پاک‌­کننده­‌های دست پایه الکلی و سپس در مرحله بعد، با ضدعفونی­‌کننده­‌های پایه الکلی تمیز و ضدعفونی شوند.

از تماس دست‌­های آلوده با چشم، دهان و بینی اجتناب کنید.

آداب عطسه و سرفه

آداب عطسه و سرفه، مجموعه آدابی را شامل می­‌شود که از طریق کاهش حداکثری پخش ذرات بزرگ قطرات تنفسی در هنگام سرفه، عطسه و سخن گفتن، گسترش ویروس را محدود می­کند.

در هنگام سرفه و عطسه از ماسک‌های جراحی یا دستمال‌­کاغذی استفاده کنید. دستمال­‌کاغذی را پس از استفاده در سطل­‌های زباله دردار انداخته و دستان خود را بلافاصله بعد از عطسه یا سرفه ضدعفونی کنید.
یا

آرنج خود را خم کرده و نزدیک صورت خود قرار داده و درون آرنج (و نه دستتان) عطسه کنید.

پاکسازی محیط و تهویه هوا

پاکسازی محیط و تهویه هوا، اشاره به تمیزکردن منظم سطوح و وسایلی دارد که مکررا مورد استفاده قرار می­‌گیرند تا به این نحو، از انتقال ویروس کرونا جلوگیری شود و ریسک ابتلای افراد از طریق خودشان پس از تماس با سطوح آلوده کاهش یابد. ویروس عامل کووید-19 قادر است برای چند روز در محیط زنده بماند. تمیز کردن سطوح، به ویژه سطوح پرتماس، منجر به ازبین‌­رفتن ویروس شده و به این ترتیب، امکان آلوده­‌شدن از بین می‌­رود.

پاکسازی منزل و محیط­‌های زندگی مشترک: در ابتدا، نواحی پرتماسی مانند توالت، میز کنار رخت­خواب، کلیدهای لامپ، و دستگیره­‌های در، باید به طور منظم تمیز شوند (تا خاک و کثیفی این سطوح به صورت فیزیکی برطرف شود) و سپس با استفاده از آب و محصولات پاک‌کنندة خانگی یا یک محلول سفیدکننده رقیق (سدیم هیپوکلریت 0,5%)، روزانه ضدعفونی شوند. در صورت امکان استفاده از ضدعفونی‌‎کننده­‌های مایع روی سطوح پرتماس وسایل الکترونیکی­‌ای مانند تلفن، کامپیوتر و دستگاه­‌های دیگر، می­‌توان از الکل 70% (برای مثال دستمال مرطوب الکلی) استفاده کرد. پیش از قرار دادن هر نوع ماده آلوده یک‌بار مصرف در کنار زباله­‌های دیگر، آن­ها را درون ظرفی دردار قرار دهید.

پاکسازی محیط­‌های عمومی: در پاکسازی محیط­‌های عمومی پرتردد (نظیر مراکز خرید، فرودگاه­‌ها و وسایل و جایگاه­‌های حمل‌ونقل عمومی)، چه از نظر محصولات مورد استفاده و چه از نظر سطوح مورد نظر، باید از روش­‌های معمول پاکسازی و ضدعفونی استفاده شود؛ چراکه به احتمال زیاد، افزایش دفعات تمیز کردن سطوح، عملی نبوده و قابلیت اجرایی ندارد. در صورتی که رویه معینی برای پاکسازی محیط‌های عمومی وجود نداشته باشد، قرارگاه­‌های اجتماعی، به گسترش پروتکل­‌هایی برای پاکسازی محیط­‌های عمومی تشویق می‌شوند.

به محیط­‌های کار و دیگر قرارگاه­‌های اجتماعی، توصیه می­‌شود که سطوح پرتماس (مانند تلفن، دکمه آسانسور، روشویی­‌ها، میزها و…) را به طور مداوم پاکسازی کنند. در ادامه، به گوشزد کردن و تسهیل رعایت بهداشت دست­‌ها و نیز حذف وسایلی که به راحتی ضدعفونی نمی­‌شوند (مانند روزنامه، مجله و وسایل پرشده) توصیه می­‌شود.

افزایش تهویه هوا (برای مثال باز کردن پنجره­‌ها در صورت مناسب بودن آب و هوا) ممکن است به کاهش انتقال ویروس کمک کند؛ هرچند شواهد مبنی بر اثر بخش بودن این کار محدود است. مطالعات شبیه­‌سازی‌­شده نشان می­‌دهد که افزایش میزان تهویه، منجر به کاهش انتقال آنفولانزا می­‌شود و این در حالی است که معمولا در بیشتر مکان­‌ها، افزایش میزان تهویه، عملی ساده و قابل اجرا است.

منبع : سایت درمانگاه

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: نظرات در وب سایت منعکس کننده دیدگاه نویسندگان آنها است، و نه لزوما دیدگاه های پورتال وب سایت کتابفروشی. درخواست شده است که از توهین ها، سوگند و بیان عرفانی خودداری شود. ما حق حذف هر گونه نظر بدون توضیحات اطلاع رسانی.

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای الزامی علامتگذاری شده اند با *

© 2013 - 2019 ThemeEnergy.com

ارسال